O tom, že reklama na vlaky nápadne pripomína kampaň Smeru-SD, si môžete prečítať tu. V článku sa okrem iného môžte dozvedieť, že železnice považujú túto podobnosť za náhodnú. Hoci by bolo zaujímavé špekulovať o možných motívoch podobného marketingu štátnych železníc a predvolebnej kampane SMERU-SD, teda súčasne vládnucej strany, nie je to zámerom môjho článku.
Čo majú teda ešte tieto dve veci spoločné? Jedná sa o použitie podobných slov, ktoré tvoria obe heslá. Najdôležitejší je ale samotný význam oboch hesiel, dôvod, pre ktorý boli zvolené práve tieto slová, a odkaz, ktorý dávajú ľuďom.
Dôvody, pre ktoré bol v jednom či druhom prípade zvolený prívlastok "pre ľudí" môžu byť rôzne. Veľkou výhodou takejto voľby je, že sa heslo vzťahuje na obrovskú skupinu ľudí, respektíve na všetkých ľudí. Limitom môže byť len nachádzanie sa mimo územia SR v prípade železníc a v kombinácii s absenciou slovenského občianstva v prípade kamapane Smeru-SD. Univerzálnosť takéhoto hesla je veľkým predpokladom pre jeho atraktívnosť.
Kde je teda problém? Začnime vymedzením pojmu človek. Pre naše účely je dôležité, že človek je živočíšny druh. Skutočnosť, že vlaky sú vyrábané pre ľudí a ich užívanie je určené ľuďom je síce pravda, ale určite nie jedine vlaky ZSSK, ale všetky vlaky. Zároveň neexistuje žiaden iný živočíšny druh, okrem človeka, pre ktorý sú cielene vyrábané vlaky alebo sú určené pre jeho (ich) užívanie. To isté platí pre heslo robíme pre ľudí.
Skutočnosť, že aktivity, najmä politická činnosť, vyvíjaná politickou stranou či hnutím je určená pre ľudí je síce pravda, ale zároveň neexistuje žiaden iný živočíšny druh, u ktorého by sa akákoľvek politická strana mohla uchádzať o jeho politickú priazeň či dokonca voličský hlas pri voľbách (keďže to je cieľ volebnej kampane) s akoukoľvek odozvou.
Univerzálnosť prívlastku "pre ľudí" je síce obrovská, no zároveň sa stáva limitom pre heslo, v ktorom sa používa. Heslo "Vlaky pre ľudí" a "Robíme pre ľudí" sa stáva triviálnou informáciou, o tom, že vlaky sa vyrábajú alebo sú určené pre ľudí a politická činnosť je určená alebo sa týka ľudí. Takéto heslo môže byť atraktívne pre ľudí, ale určite neobsahuje žiadnu ďalšiu informáciu pre motivovanie alebo predaj produktu alebo služby, pre ktorú je určené.
Hoci sa nedávno objavili nové teórie o tom, že vo vesmíre nie sme sami, neznamená to, že s takouto informáciou je možné pracovať ako s faktom. Keby sme si ale trúfli zašpekulovať, a predpokladali by sme, že anomálie dát získaných z hviezdy KIC 8462852 sú spôsobené prítomnosťou inteligentnej mimozemskej civilizácie nachádzajúcej sa na exoplanéte obiehajúcej túto hviezdu, a zároveň by sa podarilo s ňou spojiť a niektorí z mimozemšťanov by získali na Slovensku volebné právo, respektíve občianstvo alebo povolenie na vstup na územie SR, dalo by sa usúdiť, že heslo "vlaky pre ľuďí" alebo "robíme pre ľudí" má hlbší zmysel. Ostaňme však zatiaľ bez špekulácii a bezpečne na zemi.